Aslan44-Malatya Web Sitesi Aslan44-Malatya!...
"Kültür Sanat & Edebiyat sitesidir" ...

   
  Aslan44-Malatya
  Din Bilgisi ve Alevilik
 

 

 

 

 

Din Bilgisi ve Alevilik,Tahir ÖZCAN.

 

 


DİN BİLGİSİ VE ALEVİLİK

ALEVİ- BEKTAŞİ ALFABESİ,NDE,bildiklerimizden fazla bilmediklerimizi hep beraber okuyup öğrenecez Allah yolumuzu edep erkanımızı açık etsini,yusufaslan.

ALEVİ-BEKTAŞİ ALFABESİ
CEMDE ON İKİ HİZMET

ÖNSÖZ:

Tahir ÖZCAN

Alevi -bektaşi alfabesinde ,yapıtı ile tarikatın temel ilkeleri güzel bir dilde akıcı olarak anlatılıyor .bu güzel insan,bu yapıtla dikkat çekecek ,yol insanlar arasında, düşünce alış verişine gidileceği gibi yeni bir tartışma zemini de oluşacağı inancındayım.
bu güzel insan yüreğini ortaya koyarak ,yazdığı yapıtını ilk kez benimle paylaşması ,beni çok duygulandırdı .bir yapıt yazmanın mutluluğunu ,onun parlayan gözlerinde gördüm .hadi tahir baba,yolun edep -erkan yolu, yolun açık edebin edebiyatın var olsun ,bu üretkenliğin nedeniyle kutluyorum Demiş sayın Mustafa GÜNEYLİOĞLU.

Bismillahhirrahmanirrahim

Rahman ve rahim olan Allah,ın adıyla
Sevgili canlar bu kitapçığı yazmaya neden ihtiyaç duydum .2000 yılların sonuna doğru bir çok kitap yazıldı bu kitapların çoğu incelendi ve hiç birinde de gerek Aleviliğin gerekse de bektaşiliğn anlatılmadığını gördüm
bu kitapları yazan büyüklerime saygısızlık yapmak istemem.
Tamtamına yazılmayışının sebebini şöyle anlatabilirim ,biliyoruzki 1400 yıldan beri Aleviler birçok engellemelere ve zorluklara rağmen cem yapmayı Tarik-i müstakim yoluna gitmeyi sürdürmüşlerdir. 1950 yıllardan sonra Türkiye şehirlerinde sanayileşmenin gelişmesiyle köylerde yaşayan halk şehirlere göç ettiler. Şehirlerde ayrı ayrı semtlere yerleşmelerinden dolyıTalip Dededen,dede,de Talipten uzak kalmıştır.
Bu sebepten dolayı Alevilik yolunda, Erkan,dan Cem,denuzak kalmışlardır. uzak kalmanın nedenlerinden biride Cem yapma, Tarik-i müstakim yoluna gitme imkanını bulamadılar. tabi böyle olunca,da geçen zaman içerisinde,de Dedeliğini Talipliği unuttu Tarik-i müstakim yoluna gitmeyi unutmak zorunda kalmışlardı
Allah razı olsun ki o güzel sesli,güzel sazlı ozanlarımızdan,ki onlar radyo ve televizyonlardangüzel deyşleri duazlarımızı hiç aksatmadan çalmışlar ,söylemişler
Bu süreç kırk yıla yakın devam etti ,yolun,erkanın Aleviliğin unutulmamasında büyük etken olmuşlardır ,bundan dolayı da sevgili ozanlarımıza şüranlarımızı sunarım.
Türkiye,de Aleviliğin yok olmamasına sebep olan rahmet,le andığımız CEMALGÜRSEL paşaya Alevilerin ibadet yapmasına az,da olsa kolaylık sağladı ,1980, den başlayarak Hacı Bektaşi Veli dernekleri kurulmaya başlandı, ancak bu derneklerin bir çoğu Cem yapacak , ya dede bulamadı ya,da Cem yapılacak Cem evleri olmamasından dolyı ibadetlerini yapamadılar SAYFA, 1
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sevgili canlar şu bir gerçek,ki birçok Dede Cem yapma yeteneğine sahip değildir. bundan dolayı Alevi bektaşi dernekleri semah dönmekten başka bir varlık gösteremediler.
Sevgilicanlar burada Dedeleri yetersiz olmalarındaki unsur,da şudur :Talip Dedeyi dışlamış ,bazı yörelerde Talipler Dedeleri bizi sömürüyorlar gibi sözlerle rencide etmişlerdir ve hal böyle olunca,da Dedeler Talibe küsmüşler,Dedelik yapmamaya başlamışlardır.
Bu günlerde aldığım duyumlara göre İstanbul,da Şahkulu derneği Dede yetiştirme okulu açıyormuş ,İnşallah başarılarını temenni ediyorum.
Sevgili canlar bayanlarda,da dede yetiştirme gibi bir niyetleri varmış, eğer bunlar doğruysa bize göre yanlış ,Dünyanın neresine bakarsan bak hiç bir inançta hiç bir dinde böyle bir uygulama olmamış ve olamazda.
1. Nedenine gelince şöyleki :25 yaşındakibir bacımızı dede olarak yetiştirelim , kışın çok olduğu bir köyümüze nasıl gönderirsin .
2. Neden bu yaşta bir bacının belirli bir yaşa gelinceye kadar her ay belirli bir hafta ana hali olur .böyle oluncada hizmet olmaz bu durum halk tarafından benimseneceğini sanmıyorum.
3. Neden ise imam caferi sadık hazretlerinin buyruğuna göre bu yolun bir numaralı kaynağı ise bir dede seydi saadet evladı resul soyundan olmalıdır . Dede olacak dede temiz bir soydan gelmeli ve bir ocak sahibi olmalıdır .
Biz inanıyoruzki bu canlar bu gibi yanlıştan dönerler çünki memlekette dede yokmu,ki? Dede bulamıyorlarmı ? bayanlardan dede yetiştirme işine kalkışıyorlar.
4. Neden Hz.Ademden, Hz. Muhammede (sav) kadar gelen peygamberlerin arasında hiç bir kadın petgamber rastlanmamakta hatta öyle analar varki Hz.İsanın annesi Hz. meyrem ile cenabı hak ona bir çok kelam gönderdiği halde öyle bir hatuna dahi peygamberlik verilmemiş . Cenabı hakkın cennetlikle müjdelediği Hz.İsmail,in annesi gibi bir anayada bu isim verilmemiş. SAYFA. 2
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ve en sonda iki cihan selveri Mahmudi Muhammed,in sevgili kızı kevser sahibi sevgili Hasan veHüseyin,in annesi Fatıma-i Zehra,da bu unvan verilmemiş. hal böyle olunca,da Şahkulu derneğinin eğitimle yetiştireceği bacımızın dedeliği halk arasında olumlu kabul göreceğini zannetmiyorum.
Dostlar , yazımın başında bu kitapcığı neden yazdığımı anlatmıştım . Şimdi size sunuyorum .bu kitabın başında yazılanı okuyunca şöyle bir düşünebilirsiniz , BE kardeşim sen bu bilgileri nereden aldın ,diye sorabilirsiniz.
Sevgili canlar ,siz canların affına siğinarak kendimden biraz bahsedeyim :
1937,de Aksarayı,ın Süleyman höyüğü,nde doğdum.
Köyümüz Aksaray- Nevşehir yolu üzerinde ELLİ haneli bir köydür. Ailem o köyde ve çevresinde varlıklı ve sevilen sayılan bir ailedir ,köyümüze dede her sene gelir ve bizde kalır. o yılda dede geldimi bir köyde en az 2-3 ay kalırdı.
Çünki bizim dedelerimiz Sivas veYozgat,tan gelir, oraların da kışı çok uzun olduğundan Kasım ayında gelen bir dede Mart ayına kadar zorunlu olarak kalırdı, bunlardan öğrendiğim yol erkan bilgileri kültür dağarcığımı geliştirmeme yardımcı oldu, ayrıca başka yörelerin dedeleriylede yakın ilişkilerim ve sürekli Alevilik üzerine araştırmalarım ,incelemelerim . beni bu kitabı yazacak kadar bilgilenmeme neden oldu .
Sevgili canlar yüce yaradan izin verirde bu kitapcığı tamamlayabilirsem . Sizler debu kitabı okuduğunuz zaman ne anlatmak istediğimi daha iyi anlayacağınız kanısındayım. SAYFA.3
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A L E V İ L İ K
-----------------

İşte bu sözcük yıllardan beri tartışılıyor. Televizyolarda ve açık oturumlarda Alevilik nedir? Bir Din mi, bir Mezhep mi, bir kültür mü, bir inanç mı, bu kadar tartışıldığı halde açığa kavuşturulamadı. biz burada Aleviliği bildiğimiz kadarıyla anlatıyorum , yorumuda siz canlara bırakıyorum.
Sevgili canlar, iki oluşumla anlatalım. Birincisi talibin Batını yönü birde, Zahiri yönü var. Önce batını ve tasavvuf yönünü anlatalım.
Kainatın yaratıcısı dediki ya muhammed seni , kainatı varetmeden , seni nebi yarattım. yine ya muhammed bilinmekliğimi arz eyledim. Cemalimin nurundan seni yarattım. senin yüzün hümetinede bu kainatı var ettim.
İşte bu iki ayete inanan tasavvuf alimlerinden büyük insan Muhiddin Arabi hazretleri ve bir başka büyük alimlerden Fuzuli hazretleri yazmışlarki yüce Allah kendi nurundan beş esma yarattı şu isimlerden oluşan insanlar Hz.Muhammed, Hz. Ali, Hz. Fatımay-ı Zehra, Hz. Hasan-ı Muşteba, Hz.Hüseyin-iKerbela.
Yüce Allah bu beş canı muhallatında bir canı kandile koydu. bunlar o kandilde doksan bin yıl kaldılar. Doksan bin yıldan sonra Cebrail gelip bunlarla buluştu.
Su çekildi, Cenabı Allah (cc) kainatı altı günde var eyledi. kandilde bulunan canlar kandilden ayrıldı. o kandil bu gün hacı olmak için gittikleri Mekke deki Kabe nin yerine indi . işte daha sonra Adem atamız orayı bulup Kabe nin temelini ilk atan insan oldu.
Sevgili canlar , yukarıda yazdıklarımızı kendi bilgi vedüşüncemiz olarak yazmadık. Alevi toplumunun çok inandığı her zaman onların nefesleri ve duazlarıyla ibadet yaptığımız hak aşıklarımızdan bir kaç deyiş duazı imandan örnek verelim . Veran-i hazretleri bir deyişinde şöyle söylemiş. Doksan bin yıl havada uçtum , bir zaman Muhallakta gezdim dolaştım. Muhallakta bir yeşil Kübbeye düştüm . Ol yeşil kandile indiğim zaman. .SAYFA,4.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Yine Verani bir duazı imaöında şöyle söyler.
Kudret kandilinde parlayıp duran Muhammed Ali,nin nurudur vallah.
Zuhur edip Küffar askerini kıran elinde Zülfikar Ali,dir billah.
Sevgili canlar bu iki örnek gibi yüzlerce örnekler verebiliriz. bunları hemen hemen hepinizde biliyorsunuz . Biz Aleviler bu aşıkların her söylediği deyişler bir ayet kabul ederiz.
Buraya bir dörtlükte Sadık Babadan yazıp son verelim.

Ta ezel kandilde kurdu bu yolu ,
Gerçek aşık olanlar anlar bu hali
Kuranda lem gelir hecede Ali
Türk-ü lisan imiş bilmezdim evvel.

Şimdi birazda ZAHİRİ dediğimiz İislamiyetin kuruluşundan bahsedelim.
Yüce Allah kainatı altı günde var etti . Yedinci gün melekler iki rekat şükür namazı kıldı. bu namazı Adem babamızdan başlayarak Kur,an,da isimleri geçen peygamberlerin hepsi kıldı. son peygamberimiz ve kainatın nebisi Hz.Muhammed (sav) e peygamberlik gelmeden önce Hz.Selman Farisi ve Hz.Ali ile beraber peygamberlik gelinceye kadar kıldı .
Peygamberlik geldikten sonra 13, sene kıldı. Cenabı Allah habibini mihracına davet etti . Mihraçta iki dost buluştu hoşça sohbet edip konuştu . Hz. Muhammed hakkın mihracından ayrıldıktan sonra yer yüzünde ümmetine Tevfit-i armağan olarak aldı. Evine gelirken Kırklara yol uğradı.
Hu canlar deyip içeri girdi . Kırklar Hz. Muhammaed,in (SAV) geldiğini görünce daru mansur olduğunu gördüler ,
Hoş geldin habibim dediler.
Hz.Muhammed (sav) geçip mürşitlik postuna oturdu ve sefa bulduk hey canlar deyip size kimler derler , içlerinden bir tanesi bize kırklar derler. Birimiz kırk, kırkımız bir, bir tanemize hepimizden kan akar. Hz.Muhammed(sav) saydı kırk olduğunuzu söylediniz ama siz otuz dokuzsunuz?Nerden malum kırkınız ,Selman Endüre gitti .onda tamam varımız. dediler. SAYFA.5
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hu dediler Selman geldi.
Elindeiki salkım üzüm var idi. Hemen teşkürunu Hz. Muhammed (sav) ,in önüne koyup bent olup yerine oturdu . İçlerinden bir tanesi iki üzüm tanesi aldı.
Ya Muhammed bunu bize taksim et dedi . Hz.Muhammed iki üzüm tanesini orada bulunan bunca canlara nasıl taksim edileceğini düşünceye dalınca kudretten bir yeşil el geldi. O iki üzüm tanesini ezdi , engür eyledi . alın biriniz için ondan hepiniz kanın dedi. Kırklar on yedi er, yirmi üç biri içti , kırkıda seri baş oldu. Coşa gelip semah dönmeye başladılar . O anda Hz. Muhammed,de aşka gelip oda onlara katıldı. O anda başından imamesi yere düştü, o anda on yedi er yere düşen sarğıyı almak için yere indiler ve o sargıyı on yedi er paylaştılar. bellerine kemerbest olarak bağladılar. işte o kemer-i best oradan kaldı.
Sevgili canlar, Alevilikte ilk Cem orada kırklar tarafından Hz.Muhammed (sav) mürşitliğini yapmasıyla başlamış oldu.
Bundan sonra şöyle günümüze kadar devam ederek geldi. Ama bazı hizmetler zaman içerisinde bunlara eklendi . Mesela kurban ve cırağın uyandırılması gibi hizmetler. Cenabı hak bir gün habibine şöyle seslendi.
Ya Muhammed bütün ümmetini ceme davet et. (Ayet, Ali İmran suresi)

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Femen hacceke fıyıhı min badi ma caeke minel ilmi fekul te alev nedsu ebna ena ve ebna eküm ve nisaekum ve enfusena ve enfesekum sümme nebtehil fenecal la netallahi alel kazibiyne.
SAYFA.6,
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Türkçe meali
İlimden bir nasip geldikten sonra hak konusunda tartışanlara deki, Gelin oğularımızı veoğullarınızı, kadınlarımızı ve kadınlarınızı ,öz benliklerimizi ve öz benliklerinizi çağıralım muhabbete erelim de Allah,ın lanetini inanmayanların üzerlerine salalım.
İşte bu ayetin gelmesiyle Hz. Muhammed,e (sav) bütün ümmetini ceme davet eyledi. bütün müminler,Cabur Ensar-i hazretlerinin evinde toplandılar. Cem yapılmaya başlandı .Cabur hazretleri misafirlere ikram olsun diye bir kuzu kesti.
Cabur,un iki oğlu vardı, biri on yaşında diğeri sekiz yaşında idi. Büyük olan okuldan gelince küçük olan onu karşıladı Büyük olan içeriden gelen seslerin ne olduğunu sordu, Küçük olanda içeride Cem yapıyorlar diye cevapladı. Babam kuzu kesti , annemde yemek yapıyor dedi, Büyük nasıl kesti diye sordu, Küçükte gel sana göstereyim diyerek kardeşini yatırdı ve boğazını kesti. O acıyla bağırarak ,çırpınmaya başlayınca içeride yemek hazırlayan anneleri bu ses ne diye dışarı çıktı . Birde ne görsün büyük oğlu kanlar içerisinde cansız yerde yatıyor . Annesinin ne yaptın demesiyle korkan küçük yavruda evin avlu duvarından atlarken başı üzerine yere düşmesiyle boynu kırıldı. Oda orada öldü. iki yavrusunun öldüğünü gören o inançlı anne hiç bir şey olmamış gibi şöyle kendi kendineAllah büyüktür. şimdi ben bu olyı Cabur,a haber verirsem hem Cabur üzülür hem de misafirler üzülür. çocukların ikisinide bir hasıra sardı, Evin bir yerine koydu. Misafirler gittikten sonra definini yaparız diye düşündü.
Sevgilicanlar,bakın O annenin yaptığına ki iki yavrusunu kayıp ediyor, Cem,de bulunanlar üzülmesin diye bu fedakarlığı gösteriyor. Tabi onun bu durumunu gören ve bilen yaradan onu öyle bırakır,mı hemen sevgili habibine Cebrail,i gönderiyor ve olayı olduğu gibi anlatıyor.
Ya habibim Cabur dan çocukların ister .
Resulu Ekrem:
Ya Cabur burada Hasan ve Hüseyinle oynayan çocukları çağır gelsin. SAYFA. 7
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cabur hemen hanımının yanına gelerek çocuklarını sordu,O cennet hatunu,
Ya Cabur çocuklar oynamaya gittiler. dediysede beyi,
Ya hatun Peygamber çocukların ısrarla gelmesini istiyor. onları bulmalıyım deyince.
hanımı çocukların içinde sarılı hasırı gösteriyor. Cabur hazretleriCem evine gelerek çok sevdiği Peygamberimize olayı olduğu gibi aktarıyor. Hz. Peygamberimizde
Ya Cabur biz durumu Cebrail tarafından haber aldık. Çocukları buraya getir.
Cabur çocukları hasırın içerisinden çıkarıp getiriyor, Cemde meydana yatırılıyor. İşte o zaman Cebrail şu ayeti getiriyor.
NUR SURESİ 35 ve 36.AYET,ler geliyor. Cebrail:
Ya habibim zeytinyağından çırağı uyandır. Çocukları secdeye başı üzeri yatırıp, onlara ayeti okuyup çırağı uyandırdıktan sonra Resulullah bi gülbent okuyor Gülbent bitince cemaatla birlikte çocuklarda sağ olrak secdeden kalkıyor.
Sevgili canlar, biz bu ayetleri Cem bölümünde açıklıyacağız o yüzden burada yazmaya gerek görmedik.
bu yazdığımız ikinci Cemden sonra Hz. Muhammed (sav) müşitliğinde Şahı Merdan Ali,nin rehberliğinde İmamı, Hüseyin Pirliğinde, Cemler devam ederek günümüze kadar sürmüştür. burada bir olaya dikkatinizi çekmek isterim.
Cemler olurken bir Cemde Emevilerden bir kişi:Ya Muhammed bu tarikatın kurucusu kimdir diye sormuştur. Hz. Muhammed,de şeriatın sahibi benim, tarikatın sahibi Ali,dir demiştir. Okişiler; Ya Muhammed biz sadece Şeriat,te kalsak olmazmı demişler, Peygamberimiz,de siz bilirsiniz dedi.
Böylece Ali,yi sevmeyenler, Hz. Ali,nin kılıç zoruyla sözde İslamiyeti kabul etmiş gözükenler Hz. Ali,ye kinlerinden dolayı Hz. M uhammed,le Hz. Ali,nin kurmuş olduğu TARIK-I MÜSTAKİM yoluna girmediler. böylece ALEVİLİK, SÜNNİLİK,TEN ayrılmış oldu. SAYFA, 8,
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sevgili canlar, hepimiz biliyoruz Şahın istemeyenleri çoktur. bunların başında da Hattabın oğlu Ömer gelirdi. Kitabın konusu olmadığı için bu tür şeyleri fazlaca yazmayı uygun bulmuyorum. Yanlız bir duazı imamdan bir dörtlük yazalım. Verani hazretleri şöyle söylemiş.

Ta ezelden böyle buyruldu,
Hariciler bu yoldan sürüldü,
Kün deyince yedi kat yer dürüldü,
Bir harflen bina kurudu arşullah.

İşte böylece aleviler Şahı Merdan Ali,nin rehberliğini yaptığı yolda kaldılar. bu yoldan ayrılanlar daha sonra çeşitli iftiralarda bulundular. Günümüze kadar devam ederek gelen çıra söndürme ve ana bacı tanımamaya kadar varan iftiralar söylendi. Hz. Ali bendesi olan insanlara öylece alevi ismini verdiler. onlarda bu ismi severek kabul ettiler.
Hz. Muhammed,in bu alemden ayrılması bu ismin daha da katmerlenmesi oldu. Şöyle,ki Hz. Peygamberin vefatından sonra halifelik davası başlattılar. Daha o mübarek insanın naşı yerdeyken halifelik hırsı başta Ebu Bekir, Ömer Talha Zübeyir gibileri Halit Bin Velid,inde katılmasıyla Hz. Ali tarafı Ali,yi tayin ediyorlar diye o mübarek insanın naaşını unuttular. İite bundan sonra Alevilik tamamen su yüzüne çıkmış oldu.
böylece günümüze kadar süre gelen ALEVİ SÜNNİ çekişmeleri hiçara vermeden katı Sünni inancına sahip olan zalimlerin KERBELA, da Hz. Hüseyin ve evlatları olan EHLİBEYTİ ve ONİKİ İMAMLAR,ın tamamını birazınıkılıçtan birazını da zehirleyerek genç yaşta bu Allahın dostları olan insanların hayatlarına acımasızca son verdiler.
Bunları o günün tarihçileri kayıt ederek bizlerin bilgilenmesine neden oldular. Gerek Emeviler koltuk sevdasıyla o Allahın sevgili resülü Hz. Peygamberin EHLİBEYT,ini ve cennet çiçeğim dediği torunlarını katlettiler. Emevilerin zihniyetini taşıyan ve onların zihniyetini sahip kişiler.aynıkoltuk sevdasında olan Abbasiler Hz. Peygamberin amcası ve yakını olmasına rağmen 0 zalimlerde aynı yolda yürüyerek ONİKİ İMAMLARI katlettiler.
Canlar bıraya imamı Cafer-i Sadık hazretlerinden rivayet gösterilerek buyruktan alınan beyat ve bel bağlama nasıl olurmuş görelim. SAYFA. 9,
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ALEVİLİK,TE NAMAZ VAR MI?

Kainatı yaratan yüce Allah Adem,i yaratınca Adem,e bazı cevherler verdiki bu cevherleri yeryüzünde hiçbir canlıya vermedi. Nedir bu cevherler? İnsanoğlunda, hiçbir canlıda olmayan konuşma ,akıl,fikir, mantık, zeka, tat, düşünce,duyu,ve daha birçok kavramlara sahip olup Allahın birliğini en iyi şekilde idrak etmelerine malik oldular.Cenabı Allah bu verdiklerinin karşılığında da insanlardan sadece kendisinin tanınmasını ve kendisine şükür edilmesini, dua edilmesini, zikir edilmesini istemektedir.
Bu gibi faktörlerin bilinmesi içinde peygamberler ve kitaplar gönderdi: Ben sana Ey insanoğlu şah damarından daha yakınım, benim evim mümin kullarımın kalbi, Diyen O yüce yaradana her kulunun şükür ve hamd-ü sena eylemesi insanın her zaman borcudur. Şöyle bir düşünürsek ibadetsiz sadece iblisdir. Her canlı ve cansız yaradılan, Allaha yakarmakla hükümlü ve mecburdur.Biz Alevilerde sizin ne namazınız ne ibadetiniz var,siz kafirsiniz diye horlayıp islamiyetten dışlayanlar şimdi bir Alevi namazı kılalımda Alevilerin namazının olup olmadığını öğrensinler.Alevinin üç vakit namazı var. Bir güneş doğmadan seher vakti bir akşam güneş batarken gerçi namazın bize göre ne vakti ne zamanı nede zemini söz konusu olamaz. İnsan yaradanına her zaman dua etmeli. Bizde namaz ferdi namaz ve toplu halde namaz var
Bir insan yalnız kendisi kılacaksa önce abdest alır. Sonra seccadesini kıbleye doğru serer iki diz üstüne oturur. Bu oturuşa EDEP ERKAN denir. Namaz kılmaya başlar. Şimdi biz bunu uygulamaya başlayalım. SAYFA. 10,
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Durdum divana uydum kurana ve oniki imama niyet eyledim akşam namazına

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Elhamdü lillahi rabbil alemiyne. Errahmanir rahim. Malikiyevmeddin, iyyake na,büdü ve iyyake nestain. ihdinnassıratal müstakim. Sırata hezine en,amte aleyhim gayri,l mağdubi aleyhim veladdallin. Allahu ekber.

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Kul hüvallahü ehad. Allahüssamed, lem yelid ve lem yuled ve lem yekün lehu küfüven ehad. bu kul hüvallahu ayetini üç defa okuruz. bundan sonra şöyle devam ederiz.

LA FETA İLLA ALİ, İLLA SEYFE İLLA ZÜLFÜKAR
Her kazayı belayı defeyle perverdigar. Yezidin boynuna uğrasın tığla teber. bu duadır.
İmam cafer-i sadık yanında muhteber. Nasirimin Allahı felfetihin beşirinin bismi şah naat Aliyün nasirimin. Acayip tevcüdü enveleke fekem fi havlen hammiyin ve kammiyin bi azimetike ya Allah ya Allah ya Allah,nübüvemitike ya muhammed ya Muhammed ya Muhammed,ne büyülü sırrı vilayetike ya Ali ya Ali ya Ali, asna ya Ali avni ya Ali edrikni ya Ali edrikni ya Fatıma-i Zehra, edrikni ya Hasan-ı muştebaa, edrikni ya şahı Hüseyn-i kerbela, edrikni ya Zeynel aba,edrikni ya imam Bakır baka, edrikni ya imam Caferi sadık, edrikni ya imam Musa-i kazım, edrikni ya imam Ali Rıza Horasan Şahı, edrikni ya imam Muhammed Taki, edrikni ya imam Aliyül Naki, edrikni ya Ali Asgari, edrikni ya imam Muhammed Mehdi Zayıp Zaman. Kübbül devran Hünkar Hacı Bektaşi Veli, Oniki imamlar için bağışla Allahım, nuru huda Muhammed Mustafa Şah Ali gel Murtaza Fatıma-tıl Zehra Ehlibeyt Ali aba için bağışla Allahım SAYFA. 11,
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Üçlerin, beşlerin, yedilerin, oniki imamların, ondört masum pakların, onyedi kemer bestlerin ve kırkların yüzü suyu hürmeti ile bağışla. Seksensekizbin horasan piri, doksandokuzbin rum erenlerin, yüzbin kayıp erenler için bağışla Allahım. Velilerin, nebilerin, Salihlerin, gariblerin, uyanıkların, aşıkların, sadıkların, yüzü suy hürmetine bağışla Allahım.
Kerbela şehitleri, yetmişüç şuheda Celal Abbas, Ali Ekber, Ali Asker, Zekine, hür şehit yüzü suyu hürmti için bağışla Allahım. Eyyübü dertten, fazlıyı borçtan, Yusufu kuyudan Selmana Nergizi verenin yüzü suyu hürmetine bağışla Allahım. Kerbela şehitleri, Uhud şehitleri, Bedir şehitleri, Hayber şehitleri, Hendek şehitleri, Çanakkale şehitleri, Anadolu şehitleri, yüzü suyu hürmetine bağışla Allahım. Vatan uğruna, din uğruna, namus uğruna ölen şehitlerin yüzü suyu hürmetine bağışla Allahım.
Hay ismin, garip ismin, celal ismin, gaffar ismin, kadir ismin rahman ve rahim ismin için bağışla Allahım. Esma-i hüsna ismin hürmetine, şeytanın şerrinden, cehennemin narından, azabından koru bizleri Allahım. Dertlerimizin devasını, hastalıklarımızın şifasını, borçlarımızın edasını ver Allahım. Hayırlı evlat hayırlı devlet, hayırlı kısmet nasib eyle Allahım. Kazalardan belalardan, afetlerden, depremlerden, fırtınalardan, sellerden, yellerden, bizleri koru Allahım.
şu dünyadan ahirete göçen babam, anam, kardeşlerim ve bütün ehlibeyti sevenlerin ruhunu şaad eyle,mekanını cennet eyle, korktukları yere uğratma, sırattan geçmek, Kevser suyundan içmek nasib eyle. Kabir azabı çektirme. CENNET ,imde CEM EYLE. Cemalinden mahrum eyleme. peygamber Adem aleyhisselam dan ahir peygamberi iki cihan selveri Muhammed Mustafa ya gelinceye kadar ne kadar peygamber gelmiş geçmiş ise cümlesi, meleklerini velilerini dilimle tasdik kalbimden iman ettim. Bunların hürmeti için senden beni kulluğuna kabul eyle Allahım.
Mihracın Burak ve yüz dört kitabın, doksan bin kelamın için beni bağışla Allahım. Düldül, Zülfikar, Kamber, Selman Yaseri Amrar Abdulkadir Geylani, Muhiddin Arabi Bilal Habeş ve Veysel Karani hazretleri için beni bağışla Allahım. Şah İbrahim, Veli Baba, Bayramı Veli, Hacı Bayramı Veli, Şah Hüseyini Veli, Hünkar Hacı Bektaşi Veli, Ahmedi Yesevi Haydarı Kerrari ve Mevlanaiçin bağışla Allahım. Yunus Emre, Verani, Fuzuli, Nrsimi, Yemini Pir Sultan Abdal, Kaygusuz Abdal, Şah Hatayi, Kul ümmeti ve diğer aşıklar için beni bağışla Allahım. Abdal Musa, Seyit Ali Sultan, Hızır aleyhisselam, arzumanlı için beni bağışla Allahım. Namazımı dualarımı kabul et ve makbul eyle hak dergahına kayıt eyle Allahım. SAYFA.12
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DEDENİN TALİP ÜZERİNE GELİŞİ

Diyelim ki bir ocakta beş tane dede var.bunların beşi de dedelik yapıyor. Bu ocakta bulunan dedeler kendi aralarında bir büyüklerini baş seçer. Bu seçilen dedeye HALİFE denir. Bu Halife Dede önce HACI BEKTAŞA gider orada mürşit postuna oturan efendinin huzuruna çıkar, kurbanını keser DARI MANSUR olur. Sorgulanır, yargılanır mürşitten destur alır, ocağına döner burada bulunan o ocaktan olan dedeleride aynen kendisinin yargılanıp, sogulandığı gibi darı mansurdan geçirir. Bundan sonra sırasıyla halife bunları talip üzerine gönderir. Biz burada anlatımımız iyi anlaşılsın diye köy bazında anlatalım. Dede köye geldi, köyde bir tane köy babası olur, dede o babanın evine konuk olur hal hatır sorduktan sonra, baba köy halkına haber salar. Köylü üç gün hal hatır sormaya ve dedeye hoş geldine gelirler. Bu üç gün içerisinde dede babadan köylünün hal ve ahvalini sorar; baba tarafsız olarak köyde olan biten önemli olayları anlatır. Artık dede köydeki bütün olaylardan haberdardır.
Baba köylüyü bir araya toplamak için köye peyik salar, bu canın görevi o gün köyde bir cemin olacağının habercisidir. bu cana peyikci adı verilir, bu ceme de muhabbet cemi denir veya Abdal Musa cemide denir Aynı zamanda öz birliği uylaşma cemide diye biliriz. Babanın hali vakti yerinde ise bir tanede koç keser. Akşam olmuş herkes işinden evine dönmüş. Abdestini almış cem evine gelmeye başlamışlardır. Cem evine gelen her can önce cem evinin kapısının eşiğine veyakapıya niyaz olur.
(Bakara suresi 58.Ayet) Girin şu kenteorada dilediğiniz yerde bol bol yiyin, kapıdan secde ederek girin ve affet bizi deyinki hatalarınızı bağışlayalım biz,güzel davranıp güzellik üretenlere daha fazlasınıda veririz. Dede önceden gelmiş, postuna niyaz edip postuna oturmuştur. kapıdan içeri giren canlar sağ elini sol göğüs üstüne koyarak başını biraz öne eğer ve hu erenler der orada bulunan canlarda dedeyle beraber hu der. Meydana bakan gözcü gelen canlara yer gösterir artık köylünün tamamı ceme gelmiştir.
Bu tür cemlerde on iki hizmet olmaz, sadece bir kaç hizmet olur. Gözcü dedeye köylünün tamamının geldiğini haberini verir. Burada Tarikat ceminde olduğu gibi bacılar bir tarafa, kardeşler bir tarafa oturur. Yaşlı bacılar, hemen erkek kardeşlerin arkasında hepside düzgün yola erkana uygun bir şekilde oturulur. Gözcü kurban var ise uygun bir anı bulunca eşikten içeri mümin, müslüm bacı kardeş edep erkan der, hemen bacılar ayağa kalkar, kardeşler ise iki diz üzeri otururlar. Selman suyu yanı abdest verilir. bu hizmetin yapılmasındaki amaç tarikat abdestinin alınmasıdır bir tane ibrik, bir tane leğen bir tane havlu bulunur. bu hizmet iki can tarafından yapılır,biri suyu ellere döker diğeri de havluyla elleri kurular hizmetin bitiminde o hizmeti yapan canlara dede bir gülbent okur. Hizmet görenlermeydandan çekilir. Kurbancı kurbanı dedenin önüne getirir. Temizlenmiş, tekbirlenmiş duası okunmuş,zakir kurbanın üzerine üç tane duazı imam okur, bundan sonra kurbancı kurbanı meydandan götürür.
Gözcü meydana destur verir ve herkes rahat oturur. Artık muhabbet başlar sazlar çalınmaya nefesler söylenmeye başlanır, muhabbet ilerledikçe tabi zamanda geçersıra orada bulunan canların birbirinden ne gibi müşkilatı var ise sırasıyla anlatılır. Burada DARI MANSUR olunur, her can dileğini, düşüncesini dedeye anlatır. Orada müşkiller hal olur, küsler barışır alacaklar alınır. Dualar okunmaya semahlar dönülmeye,tevhidler çekilmeye, lokmalar yenilmeye başlanır. Muhabbet sonuçlanmış ibadet yerini bulmuştur, dede son bir kez daha duasını okur. Oturan bulunan, dedikodusuz, gıybetsiz evine varan yastığına niyaz edip yatanın sağ salim selamet ile kalkanın demine hu. SAYFA13-14.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
İKRAR VERME NASİP ALMA MEYDANI

Sevgili canlar, biliyorsunuz Alevilikte birde İKRAR var. işte bu olay bu yolun ve alevi inancınınbaşta geleni. Alevi olan bir canın bir ocağa ve bir pire ikrarla bağlanması mecburi ve şartı var. İmam Caferi Sadık hazretleri bu hususta çok katı kurallar koymuş, Hünkar Hacı Bektaşi Veli hazretleride bu ikrarı öyle bir kurala bağlamışki bir ocağa bir pire ikrar veren talip suç işlerse, kendi ocağın dedesinden başka bir ocağın dedesine görülmesin diye işi sağlama almış. İmam Caferi Sadık hazretleri buyrukta şöyle yazıyor. İlk ikrarı Hz. Muhammed (sav) cenabı hakka verdi, o yüce Allah şöyle diyorki habibi Muhammed seninle aramızda muhabbet hasıl oldu. bize ikrar verki aramıza ak yar girmesin. Hz. Muhammed (sav) ya alemlerin rabbi biz ikrar vemeye hazırız .Ol zaman yüce Allah Cebraile şöyle emir veriyor. Ya Cebrail git cennetin bekcisi Şahı rıdvana söyle cennetimin firdevs bahçesinden merhem ağacından üç çatal bir dal kessin, dalları uzun olsun. Cebrail cennete varır. Şahı
rıdvana söyler, aynen emir yerine gelir. Cebrail o ağacı alır birde bakarki o ağacın bir dalında Fatiha Suresi yazılı, o bir dalında Enam Suresi,nden yedi ayet yazılı. İşte Alevi toplumunda sonradan ERKAN ismi verdiğimiz bu erkandan gelir.
Hz. Muhammede Allahın selamını söyler,İkrar vermesini söyler, o mübarekte hemen hazır olduğunu söyler. bunun üzerine Cebrail Hz. Muhammedin iki omzu arasına LA FETA İLLA ALİ, İLLA SEYFE İLLA
ZÜLFİKAR bunu üç defa tekrarlar. Allah, Muhammed ya Ali der vurur. böylece ilk ikrarı Hz. Muhammed vermiş olur.
Sevgili canlar, biz burada bir genç kardeşin Alevi yoluna girmesi için ne gibi hizmetten ve işlevlerden geçeceğini görelim. buluğ çağını geçmiş bir can dedeye gelir, dede ben yola gireceğim der. dede tamam hazırlan seni yola alacağım der. o genç kardeşimiz evinde hazırlığını yapar, en az on iki yol ehli ikrarlı ve Musaibli canlardan olmak üzere bir araya gelirler. yol ehli olan ve rehberlik görevini yapabilen bir yol kardeşe rehberlik yapıp o canı yola getirmesini söyler. Rehber o canın abdest aldırır. bir selman suyu verilir bütün canlar edep erkan oturur, rehber o canı yanına alır, ona aşağıda saydığımız hizmetleri anlatır. nedir bu hizmetler sırasıyla anlatalım. ey kardeş sen bu yola girmek istiyorsun; ama çok zor bir işe girişiyorsun, bu yol öyle bir yolki gelenin malı, dönenin canı , bu yol kıldan ince, kılıçtan keskin, demirden leblebi, ateşten gömlek böyle bir yola giriyorsun. eline, beline, diline,eşine,işine, aşına sahip olacaksın.
yalandan,dolandırıcılıktan,
hasetten, fesattan, garezden, dedikodudan, kinden, kibirden, gururdan, vurgundan, soygundan, bu tür işlerden elini ayağını çekeceksin. Allahı bir bilecek Hz. Muhammedi peygamber bileceksin. Ali,ye talip olacaksın, on iki imamlara sadık yol olacaksın. Aliye ve EHLİBEYTİNE dost olana dost, düşman olana düşman olacaksın. yani TEVALLA TEBERRAYA uyacaksın. Dört ataya yedi komşuya saygılı olacaksın diyerek bunları kabul ediyormusun? diye sorar. cevabını evet olarak aldıktan sonra ikiside pirin huzuruna başı açık ayağı yalın gelirler. NİYAZ BENT olurlar. dede rehberin yüzüne bakar tamam işaretini alınca orada bulunan cemaate ey canlar edep erkan der. bir seccade gelir. dedenin önüne serilir, o can meydana gelir, dedeye niyaz eder DARI MANSUR olur.SAYFA 15-16.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dede orada bulunan canlara şöyle sorar.Ey canlar,bu gün bu kardeşinizi Hz.Hüseyinin yolundan gitmek istiyor. bu canın bu katara katılmasına rıza gösteriyormusunuz?bu candan ağrımış incinmiş var,mı diye sorar. orada bulunan canlar rızalık verirler. bunun üzerine o can dede,den başlayarak oradaki canlar,la niyazlaşır. bundan sonra rehber o canın beline bir KEMER BEST bağlar,
boynuna tibent olarak bir ip bağlar. Dedeye ikiside niyaz olur, geri geri çekilirler.kapının dışından içeriye girmek üzere kapının eşiğine;Allah,Muhammed,ya Ali diyerek niyaz olurlar.Eşiğebasmadan sağ ayaklarını önce atarak içeriye girerler ve dedenin huzuruna gelirler.Seccadenin üzerine gelip DARI MANSUR olurlar.Rehber dedeye karşı essalemü aleyküm şeraat erenleri;dedede karşılık verir essalemü aleyküm şeraat erenleri der.
Bir çif can getirdim Muhammed Alinin şeraatına girmek istiyor.kabul edermisiniz,şöylede devam eder sözüne Bismişah Allah Allah eli erde,gözü yerde,özü darı mansurda,hak Muhammed Ali yolunda, erenler meydanında,pir divanında,canı kurban,teni tercüman,oniki imam efendilerimizin dostlarına dost düşmanlarına düşman olmak kavliyle hak erenlerinin nasihatını kabul edip Muhammed Ali, Hünkar Hacı Bektaşi Veli hazretlerinin yoluna bu canı kabul edermisiniz der.Dede,ey can bu şeriat kapısından içeri girebilmen için şunları kabul etmen gerek, şeriatımın on babı var(Biz bu bölümü ayrı vereceğimiz için buraya almadık)Vatanın bütünlüğüne,ordunun sağlığına,devletin yasalarının tümüne,söz veriyormusun git danış gel der.bunun üzerine rehberle o can seccadeye inerler,tekrar kapıya varırlar kapıya Allah Muhammed ya Ali diye niyaz olurlar.yine pir huzuruna darı mansur mansur olurlar. rehber bu sefer şöyle söze başlar,Essalamü aleyküm şeriat ehli,dede cevap verir,selamün aleyküm
şeriatehli.rehber bir ayak yürür,selamün aleyküm tarikat ehli der.dedede selamün aleyküm tarikat ehli der.rehber bir çift can getirdim şeriattan tarikata girmek ister erenler.kabul edermisiniz?
Dede,ey canlar bir insanın şeriattan tarikata girmesi için tarikatın şartlarını kabul etmesi lazım,tarikat öyle bir yolki;kıldan ince,kılıçtan keskin,demirden leblebi yiyebilirmi,ateşten gömlek giyebilirmi,eline,diline,beline,işine,eşine sahip olabilirmi.git danış gel tekrar niyaz bent olurlar,yine kapıya varırlar,niyaz olup gene meydana gelirler,niyaz olup darı mansur olurlar,rehber
selamün aleyküm der.dede aynen selamı alır,rehber bir ayak ileri yürür.bu sefer selamün aleyküm ya tarikat erenleri,dedede bu sefer selamını alır,rehber bir ayak daha ileri yürür,selamün aleyküm marifet erenleri,dede selamı alır,rehber bir can getirdim şeriattan tarikata,tarikattan marifete girmek ister kabul edermisin der.Dede marifet öyle bir yolki marifetli olacak,muhanete muhtaç olmayacak ailesine helal rızık yedirecek,gönül kırmayıp can incitmeyecek git danış gel.bir kez yine niyaz olunup kapıya varıp niyaz edip yine aynen darı mansur olup
bütün selamları verir.dede bütün selamları alır.bu sefer rehber bütün kapıları sayıyor.bu can marifetten sırrı hakikate girmek istiyor,kabul edermisiniz,dede kabulümüz der,şöyle telkine başlar.ey can şimdi öyle bir yola giriyorsunki bu yol uzun bir yoldur,girme,gelme,gelenin malı bu yolda dönenin canı hak Muhammed Aliye ıkrar veriyorsun.bunların huyuyla huylanıp,ahlakıyla ahlaklanasın bu güne kadar yapmış olduğun kötü vaz geçeceksin Ehlibeytin yolundan ayrılmayacaksın der ve daha birçok nasihatlarda bulunur.SAYFA.17-18
>11.09.2008.<
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bundan sonra orehber o canı boynundaki tığbentten tutarak pire teslim eder.O can pirin önünde iki diz üzerine gelir.iki eliyle pirin eteklerinden sıkıca tutar,Dede şu gülbenti okur.Bismi şah estağfurullah estağfurullah estağfurullah.İlla azimül kerim ellezi la ilahe illallahu el hayyu venetubi leyke tevbeten abden zalimen linevsihi la yemliku linevsihi nevten vela hayyen vela nuşura.ve taliplere dönerek;ey canlar bu gün bu canı tariki müstakime aldık,ey can bu yola girdiğine burada bulunan canlar şahit olsunmu,ay,güneş arşta melekler şahit olsunmu,sen ikrarı tutmazsan ikrar seni tutsunmu?bundan sonra dede kuranın fetih süresi onuncu ayetini okur.böylece bu can on iki imam katarına katılmış olur.Can artık kendini müşidine ve pirine bağlanmış olarak kendi benliğinden geçmiş bir ummana gelmiş olur,yani o meclisi bir derya,kendini bir damla olarak görür.o deryaya karışmaya gelip sırrı hakka mazhar olur.Resulullah doğruca Hatice,nin evine geldi dua ve niyazdan sonra
derhal hak tarafından,Cebrail gelip hakkın selamını getirdi ve dediki ya Muhammed tanrının buyruğu şudur ki bu gece Ali ve Fatıma,nın evine varasın Hz.Resulullah kalkıp Ali nin ve Fatıma nın yanına gitti Ali,Fatma,Hasan ve Hüseyin ayağa kalktılar sevinip oturdular.bir süre sonra yine Cebrail gelip elinde buğday başağı gibi bir nesne getirdi.Hz.Resulün önüne bıraktı,Resul dediki ey kardeşim Cebrail bu bize getirdiğin nedir?Cebrail:ya Resulullah bu bir murassa kemerdir ki,Hak Teala onu kudretinden yaratmıştır.
Hz.Adem cennette gezinirken bu kemer onun belindeydi şeytan ona taraf bulmazdı,sonunda Havva,nın yüzünden Adem günahlı oldu iblis Havva,ya yol buldu buğday yedirdi bu nedenle cennetten çıkmak lazım geldi.SAYFA .19.
>16.09.2008.<
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Havva, Ademe yalvarıp ben nasıl olursam bari sende öyle ol birbirimizden ayrı düşmeyelim dedi, Adem Havva,nın hatırı için buğdayı yedi.
Hak teala emretti ikisinide cennetten sürdüler nitekim Kur,an da buyurur; Ve tafikaa yahsifanı yani cennet giysileri ve hülleleri Adem ve Havvanın üzerinden düştü, bu murassa kemer Ademin belinde görüldü yıllar sonra Hz.İbrahim dünyaya geldi peygamber oldu bu kemer onun beline bağlandı, Nemrudun ateşi ona zarar vermedi. Şimdi ise size getirdimki Allahın emriyle beline bağlayayım. Hz.Resül Cebrail den bunları duyunca oturduğu yerden ayağa kalktı niyaz kıldı. Yüzünü yere koydu Allaha yalvarıp yakardı, Bu tarıkai yola evet diyen kardeşleri diledi. Hak katında dileği oluncaya kadar başını yerden kaldırmadı bundan sonra başını secdeden kaldırdı Cebrail hakkın emriyle belini bağladı nasrun minallahi ve fethun garib ve beşşiril müminiyne ya Muhammed denildi. sonra Cebrail şöyle dedi ya Muhammed Allahın rızasıyla ben senin belini bağladım.Sende Alinin belini bağla Hz.Resül dedi ki ya Ali gel ben senin belini bağlayayım hakkın rızası ve benim muhabbetimle ki ben Muhammedim Ali
resülün huzuruna geldi. Muhammed Alinin belini bağladı Cebrail,in getirdiği şu ayeti Hz.Resül orda okudu.
İnnellezine yübayiuneke innema yübayıünellahe yedullahi fevka eydiyhim femen nekese feinnema yenküsü ala nefsihi ve men evfa bima ahede aleyhullahe fesyütıyhı ecren azıymen.
Bu ayetten sonra ya Ali ben senin belini bağladım sende Hasan ile Hüseyinin belini bağla ki imamlardır.sonra Hz.Resül,ün işaretiyle İmamı Ali Hz.İmamı Hasan ın belini bağladı bir ayetel kürsü ve üç ihlası şerifi okudu Ya Hasan sen de kardeşin İmam Hüseyinin belini bağla önce Hak rızasıyla ikinci Resül muhabbetiyle üçüncü Ali akdi ile dedi İmam Hasan da kardeşi İmam Hüseyinin belini bağladı.Murvızeteyn veseb al mesanı sürelerini okudu ve İmam Hüseyin de kendi oğlu Zeynel Abanın belini bağladı. SAYFA,20.
>20.09.2008.<
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O da Muhammed Bakır'ın, O Caferi Sadık'ın O Musa Kazım'ın,O Ali Rıza'nın, O Muhammed Taki'nin, O Ali Naki, O Hasan Askerinin, O Muhammed Mehdi nin belini bağladı. Muhammed Mehdi samarada gözden kayıp oldu. Biz sözümüze geri dönelim. Hz. Resul imam Ali'nin Hasan Hüseyin'in belini bağladıktan sonra ashab-ı sofa icazet isterlerki biz dahi risalete muvafakat edelim.
Hz. Resul Ali ye işaret eyledi evvel huda rızasıyla ikinci Cebrail i emin vahyi ile üçüncü benim muhabbetimle'ki Muhammedim dördüncü sebin akdin ile ki sen Ali sin dedi. İmam Ali sordu ya Resulullah kimin belini bağlayayım Hz. Resul buyurdu on yedi kemer bestin belini bağla.
Bunun üzerine Hz. Resulün işaretiyle İmamı Ali şu on yedi kişinin belini bağladı. 1, Selman Farisi 2 Kamber,3 Caferi Tayyar,(Hz Ali'nin kardeşi) aynı zamanda Hz.Resulün icazetiyle bu hizmeti selmana verdi kemer bestenin on dördüne Hz. Selman el verdi,Resulüllah onun hakkında Selman bizden bizim ehli beytimizdendir.buyurdu. ayrıca Hz. Selman kırklardandır.Ehli beyt Resulün hizmetlisidir, imam Ali'nin verdiği görevle on dört kişinin belini bağladı niyabet verdiği kişiler:1 Ebu Zeri Gafari,2 Cebiri Ensari,3 Maliki Ejder,4 Abdullah bin Abbas, 5 Hasani Basri, 6 Zününı Mısrı, 7 Ebu Dera,8 Cömerti Kasab, 9 Amr,10 Ammar bin Yaser,11 Suheyl-ı Rumi,12 Ebu Mıhcen,13 Süleym,14 Seyfettin. İşte bunlar 17 kemer Bestlerdir ki elestü deminde hak teala ile ahdu ikrar eyledikleri gibi şimdi de Hz.Resul, evladı Resul'e biat ve inabet ıkrar kıldılar. sözlerini yerine getirdiler bu şart ehli Tarık arasında zahir oldu her kim bu yola girerse tarikat ehlidir ve her kim bu yoldan ikrardan
dönerse münkür ve münafıktır.Hak didarından mahrum kılar.SAYFA.21 / 23.09.08
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ALEVİ İNANCINA GÖRE MÜSAHİPLİK
Alevi yolunda ve tarıkı müstakimde ikrar veren bir kişi kendisine bir müsahip bulur. Müsahiplik, yüce Allah'ın biz kullarına emir ve farz'dır.Bu bir Allah emridir.Kur'an'ın Ali İmran süresinin yüzüç,üncü ayetinde açıkca beyan edilmiştir.Şimdi bu ayetin arapçasını yazalım.
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM.
103.ayet Vatasımu bihablıllahi cemiysan ve la teferraku vezkürü nımetallahı aleyküm iz kün tüm adaen feellefe beyne kulubiküm feabahtüm bim metihi ihvanen ve küntüm ala şefa hüretin minennari feenka zeküm minha kezalike yübey yinullahü leküm ayatıhı lealleküm tehdedune..
Türkçe açıklaması:Hep birlikte Allah'ın ipine yapışın.Fırkalara bölünüp parçalanmayın.Allah'ın üzerinizdeki nimetini hatırlayın bir birinizin düşmanı idiniz.Allah kalplerinizi uzlaştırıp kaynaştırdıda onun nimeti sayesinde kardeşler oldunuz.ve kardeşler haline geldiniz.Ateşten bir çukurun kenarında idiniz de sizi oradan kurtardı. Allah size ayetlerini bu şekilde açıklıyor ki doğruya ve güzele yol bulasınız..
Evet, canlar yukarıya yazdığımız Ayeti kerimelerde;anlaşılıyorki mümin müminin kardeşidir.Kuran'da buna benzer bir çok ayet bulma mümkün biz bu kadarı yeterli gördük.Hz.Muhammed(sav) Mekke'den Medine ye hicretinde hatırı sayılır eshaplarından .
Enes bin malikin evinde bütün muhacir ve ensarın cem olup orada cenabı Allah'ın emri ikisini bir birine kardeş yapmış,bu arada Şahı Merdan Ali ül Murtaza'ya Resulullah benim kardeşim yokmu?.
diye Resulullah'a; sorunca Resulullah da 'ya Ali sen benim kardeşimsin diye söyledi.Buradan da anlaşılıyorki her mümin bir müminle kardeştir. Ama nedense her şeyin aksini yapanlar.
burada da doğru olanı yapmıyorlar.SAYFA.22 / 28.09.2008.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Canım dostlarım Muhammed Ali yolunda Tariki müstakım yoluna giren bir can bir pir'e ikrar vermiş ise her can ,bir müsahip bularak ahret kardeşi olmalıdır. Nasıl müsahip olunur. bunun izahını yazalım.
Bir mümin evlendikten sonra eşiyle ve kendisiyle her zaman anlaşabilecekleri bir çifti arayarak bulurlar.Diyelimki Ahmet,Mehmet i buldu.Dört can birbirleriyle anlaştılar,sözleşirler.Dördüde bir olup pirin huzuruna varırlar,niyaz bent olup darı mansur dururlar.pir bu canlara sorar,bunlarda müsahip olmak istediklerini anlatırlar.pir kabul eder,ama müsahipliğin neler gerektirdiğinide onlara söyler.
Ey canlar siz bu gün anlaştınız buraya geldiniz,ama musahip olmak kolay değil musahipliğin şartları var;musahip öz kardeşinden önde gelir,öz kardeşin çocukları birbiriyle evlenirler.ama musahip çocukları asla evlenemez.Öz kardeşler kardeşi ölünce kardeşinin hanımıyla evlenebilir,ama musahibin hanımıyla asla evlenemez.Musahip kardeşler birbiriyle her türlü yardımlaşmayla hükümlü. birbirlerinden sorumlu.birisi bir yanlış davranışta bulunursa bu suçtan dört canda sorumludur.Olaki biri kardeşinin yanlışını gördü,hemen onu uyarır.Baktıki o hareketinden düşüncesinden dönmüyor aklı başında olan üç beş insan alarak yanına gelir.O canların huzurunda kardeşinin ne gibi yanlışta olduğunu bir kere daha anlatır.eğer bunda da bir sonuç alamazsa piri gelince,pir huzurunda olanları kardeşinin yanına götürdüğü,onları şahit tutar.O zaman bu can yolundan kalmaz. bundan başka her halükarda kardeşinin işlemiş olduğu suçun sorumlusu olarak düşkün olur.
Musahiplik de iki unsur var ki birincisi,birinin kendi nefsine uyarak gelişi güzel suç işlemesi kardeşinin de kendisinin işlediği suçtan düşkün olacağından böyle bir suç işlemekten vaz geçer.ikinciside yardımlaşmak.Bu şartlar pir tarafından kendilerine iyice anlatır,bunları kabulden sonra yapılacak hizmetlere gelindiğinde gerekli olan hizmetler şunlardır.sayfa,23 /03.10.2008
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dede bu canları bir seneliğine geçici olarak iyice birbirlerinitanısınlar diye süre verilir. Çünkü müsahiplik hiç bir zaman bozulmaz. bu antlaşma huzuru mahşere kadar devam edeceğinden dolayı gözlekçi olarak dualanır.
İkinci sene Dede geldiği zaman bu canlar bir kurban alırlar. Cem yapıp kurban keserler, on iki hizmeti yapmak üzere darı mansur olunur.Görgüden ,sorgudan geçerler. Cem tamamlandıktan sonra dede bu dört canlarla yanlız kalır. Bu canlar daha önceki örnekte verdiğimiz Ahmet ve Mehmeti kullanalım Ahmetin hanımıyla Mehmet; mehmetin hanımıyla ahmet karşı karşıya iki diz üzerine otururlar. Dördünün üzerine bir çarşaf örtülür. Dede burada feti süresinin onuncu ayetini okur. böylece bu canlarda kardeş olurlar. şunu da not edelim ki bu hizmetler İmamı Caferi Sadık hazretlerinin buyruğuna uygun olanıdır.
ALEVİLİKTE GÖRGÜ CEMİ ve ON İKİ HİZMETİN UYGULANIŞI.
Sevgili canlar, Tariki mustakimde olan cem ve oniki hizmetin neler olduğunu ve nasıl uygulandığını sizlere anlatmaya çalışacağım: bir kere daha başta anlatmayı uygun gördüm .bu kainatı bize bağış eden yüce rabbime hamdü senalar olsun ki biz insanları yarattığı diğer mahluklardan en mükemmeli ve en faziletlisi olrak yarattı. ve bizlere çok kıymetli cevherler verdi. bu cevherleri bir daha yazmama gerek yok sanırım, çünkü yukarıda açıklamıştım.
Yüce rabbim çok sevdiği habibini peygamberliğin gelişinden on üç yıl sonra mihracına davet etti, iki gönül dostu buluştu. çokca sohbet ettiler, iki dost ayrılırken yüce Allah biz kullarına tevhidi armağan olarak habibine verdi. Hz.Resulullah ın ümmetinin bir bölümü bu güzelim ibadeti beş vakit namaz olarak kabul ettiler. bu namaz günümüze kadar bir çok değişiklere ve şekilden şekile sokularak günümüze kadar getirmişlerdir.sayfa,24./ 08.10.08.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1960'lardan sonra onlarda anladılarki Hz. Muhammed'in mihraçtan getirdiği tevhidin bu kılınan namazın olmadığının farkına vardılar. Hemen çeşitli tarikatlar kurmaya başladılar. Ama bu kurulan tarikatların bir çokları Tarikim Müstakime uygun olmayıp, Şıh dedikleri insanları kendilerine çıkar sağlamak amacıyla, Allahın yolu olan Tariki Müstakim yolunun dışına çıktılar. Bu gün yapılan bir araştırmaya göre yalnız Türkiye de dört yüzün üzerinde tarikatın mevcut olduğu sanılmaktadır. bu kardeşlerimizin bu güne kadar beş vakit namaz kılmakla varamadıkları,aradıklarını bulamadıklarını düşünerek çeşitli tarikatlarda kendilerine bir medet umarak bir çokları yanlış tarikatlara girmeye devam etmekteler ve bu yolla cennete gideceklerini vaad eden şıhlara tapmaktalar. bize göre bunun Allah yoluyla ilgisi olmayıp yanlış yola girdiklerini düşünmekteyiz.
Halbuki cenabı Allah biz kullarına gece namazını da farz kılmasına rağmen ve bu namazın Allahın kelamı olan Kuranı azumüşan da beyan edildiği üzere (İsara süresi 78.-79.ayetler, Müzemmil süresi 1.7.20.ayetler)Bu ayetlerin birinden bir açıklama yapacak olursak şöyle buyuruluyor.
Ey örtüsüne bürünen insan kalk gecenin bir vaktinde namaz kıl, rüküye ve secdeye in kuranı ağır ağır ve içine sindire sindire oku.ve yine Ey Muhammed gündüzleri uzun bir uğraş içindesin onun için geceleyin kalk namaz kıl, secdeye kapan.
Sevgili canlar,bundanda anlaşılıyorki gece namazının farz buyurulduğu ve bu namazın Biz Aleviler,cem olarak sabahlara kadar uygulamaktayız.Biz Alevilere yapmış oldukları bir çok iftira, karalamalar, hakaretlerden sonra anladılar ki kendilerinin yanlış yolda olduklarının farkına vardılar.
Sevgili EHLİBEYT dostları bunların yanlıştan dönmelerine yegane sebep bizlerin 1960,dan sonra,burada rahmetle anmak istediğim büyük asker CEMAL GÜRSEL Paşanın getirdiği yeni yasayla bizlerin yıllarca tenha yerlerde saklı gizli binbir güclükle yaptığımız cemler ve cemlerde okuduğumuz gerçek islama yakışır dualarla ibadetimizi Allah Muhammed ve Ali üçlüsünün insana verdiği güven ve imanda birlik olma hazzı hiç bir ibadette yoktur ve olamaz. Sayfa,25./12.10.08
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sevgili canlar, daha bir çok yazılacak ve anlatılacak sözler var ama bu kitapçığın konusu cem olduğu için burada konuyu bitirelim.Biz bundan sonra yukarıdan beri yazdıklarımız bir Alevinin uyması zorunlu olan hizmetleri yazalım. Şimdibundan sonra sadece cemin nasıl yapılacağını ve on iki hizmetin nasıl uygulanacağını sırasına göre anlatalım.

ON İKİ HİZMETİN UYGULANIŞI.

Örneğin her yıl olduğu gibi bu senede köyümüze dede geldi, köyde köy babası yoksa dede münasip gördüğü Ehli kamilolan bir canın evine mihman olur.biz babanın var olduğunu sayalım ki daha iyi anlaşılsın. Baba köylüye dedenin geldiğini haber verir. köy halkı akşam ve gündüz gelirler dedeye hoş geldinde bulunurlar. üç gün hal hatır sorulur.baba köylüye peyik salar,bu akşam muhabbet cemi var buyurun der. Muhabbet cemini kitabın başında Abdal musa cemi olarak yazmıştım,tekrarına lüzum görmüyoruz.Bu akşamda her şey hal olmuş muhabbet yapılmış,baba köylüye yarın benim cemim var ,ceme buyrun diyerek herkesi bilgilendirir. ama sağlama almak için ertesi gün haberci her eve gönderir ve davet eder.akşam olunca işinden evine gelen her can bir güzel boy abdesti alır,temiz giysilerini giyinir,hanımıda,çocuklarıda evin kapısı kitlenip ceme gelirler.Dede köylüden evvel gelmiş önce cem evinin kapı eşiğine niyaz olmuş,sağ ayağının eşiğe basmadan içeri girerken Bismi Şah ya Allah,ya Muhammed,ya Ali,ya pirim Hacı
Bektaşi Veli diyerek girer.Orada bulunan canlar ayağa kalkarak hemen darı mansur olarak dedeyi ayakta beklerler. her zaman darı mansur olunduğunda sağ ayak baş parmak sol ayak baş parmak üzerine konur.Böylece darda durulur. SAYFA, 26. /19.10.2008.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dede oturacağı postun önüne gelir,iki diz üzerine oturur,posta niyaz eder. Bismişah illallah la feta illa Ali,illa seyfe illa zülfikar bu dua üç defa tekrarlanır, her kazayı belayı def eyle perverdikar yezidin boynuna uğrasın tığ ile teber, bu duadır imam caferi sadık yanında muhteber, dedikten sonra tekrar posta niyaz edip postun üzerine iki diz üzerine oturur. Orada hazır olan canlar sırasıyla gelirler Hu ernler diyerek niyazlaşırlar.
Sevgili canlar Alevi inancına göre HU ismi Allah'ın Esmayı Hüsna olan kuran'da da geçen doksan dokuz yüze tamamlayan gizli isminin içinde saklı olan ismi nasılki ismi azam duası kurandaki sürelerin içinde gizli ise buda öyle gizli olan adıdır.
Gözcü elinde asasıyla meydanda ayakta durur, içeri gelen her cana münasip şekilde yer gösterir,Ceme gelen canlar aynen dedenin yaptığı gibi kapının eşiğine önce niyaz olur, sonra sağ ayağını eşiğe basmadan içeri girer. Meydanın ortasına kadar yürür, orada biraz eğilerek Hu ernler der hiç bir zaman dedenin olduğu yerde selam verilmez, sadece Hu denir, helede Cemde hiçmi hiç selam verilmez.Elinde lokması olan mihman canlar dedenin karşısında darı mansur olurlar.Lokmalar yukarıda göbek hizasında tutulur, Dede şu gülbenti okur.
Bismi şah Allah Allah
Geldiğimiz yoldan
Yüz sürdüğümüz pirden
Hayır,hasanat göresiniz
Bir lokmanız bin kazaya
Belaya karşı gele,arta eksilmeye
Taşa dökülmeye
Allah Halil İbrahim bereketi vere. Dil bizden, Kerem Hünkar Hacı Bektaş-i Veliden ola. SAYFA,27. / 28.10.2008.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cem evine bütün canlar gelmiş, Cemede başlama zamanıda gelmiştir.dışarıda kimse kalmaz, gözcü elinde asası meydana gelir, Ey canlar edep erkan diye yüksek sesle seslenir, bacılar ayakta, kardeşler iki diz üzeri otururlar, Dede işaret eder zakir sazı eline alır şu deyişi okumaya başlar. her beyt söylediğinde bir hizmet eri meydana gelir niyaz olup dara durur. hizmet erleri tamamlanınca
Dede, bismişah yapacağımız hizmetlerinizi cenabı Allah ve hizmet pirlerimiz kabul eylesin der.
Şimdi biz bu hizmetlere ait olan deyişi dinleyelim.

Haktan bir nida geldi
Pirim sana haber olsun
Şahdan bize name geldi
Rehberimize haber olsun

Şah kuluna kıldı nazar
Dört kalıptan Adem süzer
Adü gelmiş cemi gezer
Gözcü sana selam olsun

Zakirin zikri saz ile
Kuran okur avaz ile
Mümin müslüm niyaz ile
Zakirlere selam olsun

Hak kuluna nazar eyle
Hakkın kelamını söyle
Mümin gelmiş mürvet eyle
Peyik sana haber olsun

Münkürü sürdü zindana
Mümini çekti meydana
Hizmet verildi selmana
Faraşçıya haber olsun

Mümin yolun yakın ister
Münkirlerden sakın ister
Delil yanmaz yangın ister
Delilciye haber olsun

Bu yola gidden nacidir
Erenler kardeş bacıdır
Cemin kilidi kapıcıdır
Pazvatlara haber olsun

Zakirin zikri sazdır
Okunan deyişler duazdır
Mum hak ile niyazdır
Niyazcıya haber olsun

Hak kulun kıldırahmet
Sana niyaz ya Muhammed
Hizmet görüldü muhabbet
Tezkereciyehaber olsun

Yola giden haslar hası
Müminler giyer hak libası
Doldur ver engürün tası
Sakiciye haber olsun

Şah hatayım veri geldi
Müminlerin karı geldi
Hkkın armağanı geldi
İznikziye haber olsun.
Sayfa. 28.29./ 05.11.2008
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
bu deyişden sonra her hizmet eri geldikce dede bir gülbent okur. Hizmetlerin tamamlanmasından sonra dede gene bir gülbent okur. hizmeliler yerlerini alır bunların önemli hizmet-karlarından birisi kapıyı bekleyen PAZVANT'tır. İznikci hemen kemerbesti beline bağlar, ıbrığı bir eline, bir elinede leğeni alır. meydana yanında bir bacı ile beraber gelirler. dedenin önünde niyazbent dururlar.dede şöyle bir gülbent okur.
Bismişah men güllabi haydariyem
Etmezem adüden hak pak kırklar meydanında
Pirim üstadım Selmanı pak er cemali
Muhammet pir kemali hasan hüseyin
Aliyi beleyene verelim selevat
Allahümme salli ala Ali Muhammet
Ve ala Ali Muhammet
Dedikten sonra dededen başlayarak halka olan canların ellerine suyu dökerek tarikat abdesti alınır. bundan sonra dede bir gülbent okur.
Bismişah Allah Allah, Hizmetler kabul ola
muratlar hasıl ola, Seydi faraşın keşfi kerameti
üzerinizde hazır ve nazır ola
Hizmetin biride FARAÇ bu hizmet üç bacı tarafından yapılır. zakir hizmet erlerini okurken faraçıya haber olsun deyince meydana üç genç kız gelir, dualarını alırlar diğer hizmet erleri gibi bunlarında hizmet yapacakları zaman gelince, gözcü bunları meydana çağırır. bu üç bacıdan birisi eline kullanılmamış bir süpürge alır. Üçü birden meydana gelirler. dedenin önünde sıraya dururlar, elinde süpürge olan yerlere, sağ eliyle üç defa yeri süpürür.Üçü birden biz üç bacıyız. Guruhu nacızız kırklar meydanında süpürgeciyiz. bunu üç defa söylerler devamla sağ olsun Selman, kör olsun mervan, er cemali Muhammet pir kemali hasan hüseyin Aliyi bekleyene verelim selavat.Sayfa30./. 17.11.2008.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bundan sonra dede bir gülbent okur. bu hizmet iki yerde yapılır. bir delil uyanırken bir de Cem birleşmeden önce, bu duazdan sonra delilci yerine oturur. zakir sazı eline alır şu duazları söylemeye başlar.
Seyidi kevnin Muhammed Mustafanın aşkına
Şahı vilayet Ali gel Murtazanın aşkına
Ol haticeyi Fatımayızehranın aşkına

Şah hasanı Mustafanın şah Hüseyini Kerbelanın aşkına
Ol Zeynel abanın, İmamı Bakır bakanın aşkına
Caferi Sadık Rehhanın aşkına
İmamı Musayı Kazım Şah Ali Rızanın aşkına

İmam Muhammed taki ol Aliyül Naki
Hasan Ali Askeri Muhammed mehdi livanın aşkına
Pir hünkar Hacı Bekşi Veli aşkına
Haşir edek yana yakıla on iki imam aşkına

Bundan sonra delilci hemen bir kap içerisinde buğday ve üç mum getirir.Delilci,seccadeyi eline alarak huzurunda durur biliyorsa delilci okur, bilmiyorsa dede okur bismi şah Allah Allah, Elesti bezminde Evrahi ezelde melekler secde kıldı bu secdade üzernde Muhammed mihraçta Hakka niyaz eyledi bu seccade üzerinde, kırklar cem'inde semah dönüldü bu seccade üzerinde hünkar Hacı Bektaşi Veli darı cici üzerinde secde kıldı buseccade üzerinde yalanla dolanla çıkma üzerine yakar vallahi billahi bu seccade. Er cemali Muhammed Pir kemali Hasan ile Hüseyin Aliyi sevelim Muhammed Mustafaya verelim selavat. Delilci elindeki seccadeyi yere serer, dört ucuna ve ortasına niyaz eder, İki diz üzerine gelir. Bismişah der mumu kibritle yakar. eğer delilci biliyorsa şu ayeti okumaya başlar, eğer bilmiyorsa dede okur.(Nur süresi 35. Ayet) Sayfa:31./.12.12.2008
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
 

Şu Devri Alemden Bir ( GARİPMİRTO ) Sessizce Gelip Geçti.?.



yusufaslanweb.tr.gg



TÜRKİYE CANIM FEDA


GaRip MirTo. Bir halk edebiyatı'dır sizde okuyun.



/ / RENKLER / TROY . ALTIN / İSTANBUL . ALTIN / BEDAVA SİTEM /






Yazar: Yusuf Aslan'a ait kişisel sitesidir.
burada rızasız lokma yenilmez?!...



"Lütfen" Üye Olun
"Garip Mirto"
"Fethiye'nin Işıkları"
"Antoloji"
Elif Kız
 
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol